Osoby z ASD – zaburzeniami ze spektrum autyzmu każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami ze względu na występujące trudności. Spośród nich można wyróżnić trzy główne sfery nieprawidłowego funkcjonowania: interakcje społeczne, komunikację i zachowanie.
- Kontakty społeczne są dla nich wyzwaniem zarówno podczas inicjowania jak i prowadzenia rozmowy. Dzieci te mają także trudność z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego. Charakterystyczna jest również ich powściągliwość i nieporadność, które powodują, że proste czynności (np. ustawienie się w kolejce, mycie rąk, prowadzenie dialogu) stanowią dla nich skomplikowany proces.
- Rozwój mowy często jest opóźniony. Niektóre z osób nie porozumiewają się za pomocą słów, stosując jedynie komunikację niewerbalną: gesty i mimikę. Częstym zjawiskiem są również echolalie, czyli usłyszane bądź przeczytane słowa i zwroty powtarzane przez dziecko. Zazwyczaj nie służą one komunikacji.
- Repertuar zachowań i form aktywności jest ograniczony – występują stałe, powtarzające się wzorce. Osoby z ASD mają trudność z organizowaniem czasu wolnego. Zabawa często obejmuje te same, powtarzające się czynności. Pole zainteresowań jest zawężone i często przybiera formę fiksacji na jednym obiekcie lub temacie.
Zaburzenia rozwojowe u każdej osoby mogą objawiać się w odmienny sposób. Charakterystyczne dla tego zespołu zaburzeń są również:
- zwiększona lub zmniejszona wrażliwość na bodźce pochodzące z otoczenia,
- brak zainteresowania drugą osobą,
- brak emocjonalnej wzajemności (np. nie współodczuwanie emocji i nie odwzajemnianie uśmiechu),
- brak umiejętności rozpoznawania tego, co myślą inni, na podstawie ich mimiki, komunikacji werbalnej
i niewerbalnej.
Na temat autyzmu istnieje również wiele stereotypów, które warto zdementować. Oto niektóre z nich:
- żyją „w swoim świecie” – osoby ze spektrum mogą sprawiać wrażenie społecznie odizolowanych i nie zainteresowanych kontaktem z innymi, jednak najczęściej po prostu nie potrafią włączyć się do świata osób zdrowych,
- osoby z ASD są wybitnie zdolne – szczególne, wybiórcze umiejętności pojawiają się, jednak nie są one regułą. Gdy się pojawiają, nie przyczyniają się do zmniejszenia codziennych trudności w funkcjonowaniu,
- nie znoszą zmian – potrafią je akceptować, ale ktoś ich musi tego nauczyć,
- są agresywne – agresja nie występuje u wszystkich dzieci i zazwyczaj wynika z niemożności komunikowania się.
Przykładowe materiały pozwalające poszerzyć wiedzę o autyzmie:
Świat oczami osoby z autyzmem:
Linki
- Strony poświęcone autyzmowi:
http://synapsis.org.pl/
http://dajmiczas.pl/autyzm/
http://autyzm.wroclaw.pl/autyzm/opis-problemow/
http://polskiautyzm.pl/ - Programy dla autystów stworzone przez tate-informatyka dla swojego syna:
http://autyzmsoft.pl/ - Książka napisana przez osobę z autyzmem:
http://kociswiatasd.blox.pl/
Filmy
Przykładowe filmy poruszające tematykę całościowych zaburzeń rozwoju (ASD – Zaburzenia ze Spektrum Autyzmu; ZA – Zespół Aspergera):